Про тимчасову лібералізацію торгівлі з Україною
Інше

Про тимчасову лібералізацію торгівлі з Україною

06.11.2022
~4 хв. на читання
БАКАЛІНСЬКА ОЛЬГА ОЛЕГІВНА

  Значним кроком на зустріч Україні стало запровадження з 4 червня 2022 року у торгівлі між Україною та ЄС умов передбачених положеннями Регламенту Європейського Парламенту та Ради № 2022/870 від 30 травня 2022 року «Про тимчасову лібералізацію торгівлі, яка доповнює торгові поступки, що застосовуються до української продукції відповідно до Угоди про асоціацію». Метою Регламенту є поглиблення торговельних відносин з ЄС, максимальне полегшення умов здійснення експорту української продукції в умовах війни та продовження експорту до інших країн світу, зокрема відповідно до умов продовольчої програми ООН.

  Регламент передбачає застосування режиму лібералізації торгівлі з Україною протягом одного року. Регламентом передбачено тимчасове призупинення дії всіх тарифів, передбачених Додатком І-А до Угоди про асоціацію, а саме: скасування мит для промислової продукції, що підлягали поступовому скасуванню впродовж семи років, тобто до кінця 2022 року; призупинення застосування системи вхідних цін для фруктів та овочів; призупинення усіх квот для сільськогосподарської продукції; тимчасове призупинення антидемпінгових мит на імпорт товарів походженням з України, що є чинними станом на дату набрання чинності цим Регламентом та тимчасове призупинення застосування глобальних захисних заходів щодо імпорту походженням з України.

  При цьому, за підрахунками фахівців, наслідки для бюджету ЄС досить значні, так як втрата від несплати мит становитиме приблизно 25-27 млн євро щорічно, а втрати від несплати антидемпінгових мит – до35 млн євро. Заходи з лібералізації торгівлі будуть застосовуватися лише за умови: дотримання правил походження товарів та відповідних процедур в рамках Угоди про асоціацію; утримання від будь-яких нових обмежень на імпорт з ЄС, включаючи як застосування нових мит чи інших заходів, так і посилення існуючих обмежень (окрім зумовлених необхідністю в умовах війни); повага України до демократичних принципів, прав людини та основних свобод, верховенства права, а також постійні зусилля щодо боротьби з корупцією та протиправною діяльністю, передбачені статтями 2, 3 та 22 Угоди про асоціацію.

  У випадку порушення Україною цих правил, ЄС залишає за собою право провести розслідування та за результатами повністю чи частково зупинити дію преференцій.. Преференційні умови імпорту застосовуються також до тих товарів, що на момент набрання чинності перебувають у процесі транзиту з України до ЄС чи вже на митниці ЄС, за умови подання відповідної заявки до митних служб ЄС протягом 6 місяців з початку дії Регламенту.

  Скасування мит для українських експортерів залишає інші бар’єри при виході на європейський ринок. Разом з цим, 6 жовтня 2022 року Верховна Рада України звернулася до Європейського Парламенту та Ради Європейського Союзу з проханням продовжити на період до завершення переговорів щодо членства України у Європейському Союзі термін дії пільгового режиму, передбаченого Регламентом Європейського Парламенту та Ради № 2022/870 від 30 травня 2022 року про тимчасові заходи з лібералізації торгівлі, що доповнюють торговельні пільги, які застосовуються до українських товарів згідно з Угодою про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами - членами, з іншої сторони[1].

  Прийняття цього акту пов’язане з тим, що Європейський Союз є основним напрямком українського експорту та транзиту. Їх загальний обсяг становить 17,88 млрд доларів США за вісім місяців 2022 року та збільшився на 1,08 млрд доларів США порівняно з аналогічним періодом минулого року, що є позитивним свідченням поглиблення економічної співпраці України та Європейського Союзу. Проте, за оцінками МВФ українська економіка за підсумками 2022 року знизиться на 35%, а інфляція складе 20,6%. Усі інші прогнози (наприклад, рівень безробіття) на 2022 рік МВФ для України не розраховував, оскільки невідомо, якою буде ситуація з війною проти РФ. З тієї ж причини у звіті немає прогнозів для нашої країни на 2023 рік. Про це йдеться у жовтневому звіті МВФ World Economic Outlook[2]. Таким чином, українська держава постає перед небаченими досі викликами, які вимагають застосування усіх можливих інструментів для посилення стійкості української економіки, у тому числі за рахунок експортних надходжень.

[1] https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2636-20#Text

[2]  https://www.imf.org/en/Publications/WEO/Issues/2022/10/11/world-economic-outlook-october-2022.